zondag 5 februari 2012

Zondag 5 februari

Het is 07.30 in de ochtend en ik zit warempel al met een kop thee en de laptop op de bank om deze blog in elkaar te draaien.
Goedemorgen., gaat het kerel??  Ja hoor?! Ben schijnbaar uitgeslapen en ik dacht zo van ; ik kan wachten tot het een fatsoenlijke tijd is om er uit te gaan voor de Zondag ochtend, of ik ga eruit en knutsel alvast wat aan mijn blog, en voor dat laatste heb ik dus gekozen. 

Wat heeft de afgelopen week je gebracht dan??   Nou, ik ben wéér verder gekomen in mijn emigratie proces en wederom heb ik een hele mooie week mogen hebben doordat ik verschillende mooie momenten mocht meemaken en daarvan is dit een voorbeeld;


Ja.. Goed gelukt joh!!!!strakke foto!!!top!!

Ok.. Dit is niet een hele scherpe, maar dit is dus een poging om een ogenblik van geluk vast te leggen en te delen met jullie. 
Je rijdt met een lekker gangetje over een weg die de contouren van een groot meer omlijnt en dat meer is goed dichtgevroren en daarna weer bedekt met een laag sneeuw. Dus wat ik aan mijn linkerhand zie, is een grote witte vlakte en …wat zie ik daar?? Midden op het meer staat iets..ja..dat is er één!een eland!!.( Want dat is dat zwarte stipje)  Snel foto toestel pakken en klikken maar zeker?  Maar ja.. Je moet wel een beetje op de weg blijven letten hè? Dus voordat ik klaar was voor het schieten van een plaatje, was ik al een mooi stukkie verder. Nou..toch maar een poging. 
Is dit dan de eerste eland die je gezien hebt in dat halve jaar??  Nee hoor ,. Ik kom ze met enige regelmaat tegen , maar dan is het vaak zo dat ik ze opmerk,blij ben dat ze of langs de kant van de weg blijven staan, of op enige afstand de weg oversteken en dan is het; zoef, en je bent er al weer voorbij en het dier weer zijn natuurlijke omgeving in.
Maar het mooie van het menselijke brein is dat het wél op je eigen “harde schijf” staat en wat ik deze week zat te bedenken is; waarom willen we een eland zien?? Is dat dier nou “mooi”te noemen of is het mooi van lelijkheid?
Het heeft in ieder geval wel uitstraling! ..en misschien is dat het dan ook wel waarom we er naar uitkijken hier.
Zolang ik er maar van kan genieten en mijn grille er niet op stuk rijdt, want dat lijkt me niet zo,n prettige ervaring.

Bank

Als het een beetje mee zit kan ik me nu gelukkig prijzen met een bank account , waar ik ook nog wat mee kan.
Toen ik hier kwam heb ik wel vrij snel een rekening kunnen openen in Seljord, maar ideaal vind ik het niet daar en daarom ben ik verder gaan kijken en heb hier en daar wat gespeurd naar andermans ervaringen bij andere banken.
Ik ga hier de bank in Seljord NIET af lopen kraken omdat de reden van mijn ontevredenheid waarschijnlijk meer ligt aan mijn ongeduldigheid, dan aan hun gebrek.
Maar wat mij stoorde is dat, als ik, nadat ik een rekening had geopend, 3maanden moest wachten om een bankpas aan te vragen. Dat betekende; dat als ik geld wilde opnemen, dat persoonlijk  aan de balie moest doen.
Nou, voor drie maanden, ik vond het lang, maar ik dacht;”daarna is die pas er en kunnen we verder”.
Maar dat had ik verkeerd begrepen. Ik kon hem dan áánvragen!, met pasfoto graag en aansluitend nog een paar weken wachten tot die (bank) pas  klaar was.
Dat deed mij een kortsluiting in mijn hoofd geven en heb ik besloten om elders te gaan kijken.
En als ik dat eenmaal in mijn kop heb, gaat,t er ook niet meer uit en zodoende  kwam ik, na een positieve ervaring van een kennis hier in Norge, terecht bij mijn huidige bank. En hier kan ik alles gewoon regelen via internet zoals ik gewent ben. 

Auto

Komende week ga ik mijn kleine groene Toyota naar Nederland terug brengen omdat ik hier ondertussen een andere auto gevonden heb , die ik morgen op ga halen. 
Wel een beetje vreemd omdat, ook al is het een klein koektrommelje, het een fijne auto voor mij was en het prima gedaan heeft.
Als het geoorloofd was om hier in een auto met Nederlands kenteken rond te rijden voor onbepaalde tijd, had ik,m zeker nog niet weg gedaan!
Maar ja.. Dat mag niet , dus moest er een Noors exemplaar gevonden worden, en dat heb ik vorige week gedaan . 
Het is wederom een Toyota geworden en ditmaal is het een  Corolla,2002 model .niet een echt opwindende kleur, maar wel het model wat ik zocht en, belangrijker, betalen kon.
Want duur zijn die krengen hier!! Ik denk dat je voor het geld wat ik hier voor uitgegeven heb in Nederland bijna 2 vergelijkbare exemplaren kan aanschaffen.
Nou ja.. Ik ben niet bang om in een wat oudere auto te rijden en ik hoop dat deze auto mij een aantal onbezorgde rij-jaren zal bezorgen.

Maargoed, komende week dus weer ff in Nederland en wat er dan allemaal gebeurt is kan je waarschijnlijk volgende week weer lezen. Tot dan!!

Benno

ja....groeten!!!

lannavegen, zondag 5 febr 09.00

1 opmerking:

  1. Dat wachten op de bank heb ik ook hier in Drangedal gehad; ze stelde dat ze eerst wilde zien of er geld binnen kwam... raar! Ze verdienen sowieso flink aan alle transacties! Welke bank heb je nu? Skandia-banken?
    Hilsen, Piet

    BeantwoordenVerwijderen