zondag 29 januari 2012

Zondag 29 jan 2012

Hallo lezer (es)

nog zo,n bui en je vind,m niet weer!
Achter m,n pc gezeten nadat ik vanmorgen een heerlijke ski-tur gemaakt heb, chocomel dampend in de mok, en mijn favoriete radioprogramma (afslag Thunder Road) op, zal ik jullie weer eens meenemen in een week die ik weer mocht doorbrengen in Noorwegen.

En wat voor een week was het!! GENIETEN!!!!!!!!! 
Genieten op het werk, waar ik weer mocht rijden in de nieuwe Volvo en dat in een erg mooi winters landschap.
Die auto rijdt zo relaxt dat het rijden van A naar B gewoon  een vakantietoertje is. Zelfs het rijden in de sneeuw gaat goed. Alleen merk ik wel als de sneeuw “licht”is, je veel beter gas kan geven dan wanneer er meer water in zit,dus zwaarder is. En dan kom je weer op het volgende genieten (en dat zal wel een kronkel van mij zijn) het sneeuwstuiven  achter je auto. Geweldig!!  Door het “zog”achter de auto ontwikkeld zich dan op de achterkant een laag sneeuw wat er dan zo uitziet.


Mooi hè?


Wat ook genieten was, was de passage op de Hemsedalfjell deze week. Soms moet daar,en op andere bergen ook, in colonne gereden worden omdat de situatie daarboven soms te gevaarlijk is om alleen te rijden. Dat kan als gebeuren met sterke sneeuwval, extreme gladheid of zoals deze week harde wind. door die wind ontstaan sneeuwduinen en die vormen weldegelijk een belemmering op de weg.
Dus ga je achter Papa sneeuwschuiver aan de berg over. 
Enig nadeel is dat het nogal veel tijd in beslag neemt omdat het niet hard gaat natuurlijk! En je moet wachten totdat de colonne van de andere kant af over is geweest.
Standaard moet je kettingen  leggen, maar daar wordt ik steeds beter in en zo ga je dan met een slakkengang het natuurgeweld in.
En natuurgeweld was het deze week! Jemig wat een wind, en wat een hoop sneeuw kan er door de lucht vliegen! 
Soms zag ik mijn voorganger haast niet meer terwijl hij maar een metertje of 20 voor mij reedt!! En af en toe waren de sneeuwduinen zo erg dat de sneeuwschuiver er behoorlijk moeite mee had om een paadje temaken waar z’n volgelingen dan  overheen konden schuifelen. 
Woensdag , toen ik weer van bergen terug naar Larvik reedt, heb ik ongeveer 2 uurtjes moeten wachten om de berg over te kunnen en eenmaal aan de andere kant kreeg ik te horen dat het weer zo extreem was dat ze besloten hebben om de weg maar af te sluiten tot de wind wat ging liggen, want het was eigenlijk niet meer te doen om het verkeer veilig naar de andere kant te leiden. Dus daar had ik dan mooi geluk!


Dit weekend is het genieten van de natuur en wel op de lange latten. Gisteren avond  heb ik met margrete (huisbaas) een klein rondje gedaan over een verlicht parcours hier net achter het huis. Het rondje is niet erg groot, maar volstaat prima als je even je benen wil strekken en een trainingsrondje wil maken.


Vanmorgen echter, heb ik een langere tur gemaakt en dat beviel erg prima! Ik heb het idee dat deze tak van sport wel wat voor mij is in de winter tijd. Ok,.. Het is niet erg spectaculair maar ik geniet er erg van en kan het mooi combineren met het zien van de omgeving hier en zo af en toe spreek je ook nog iemand.

 Het is hier heel normaal een klein gesprekje aan te gaan met een voorbijganger om daarna weer verder te gaan met je route. 


 ,t zijn kleine dingen , maar ze maken je verblijf hier erg “genietbaar”!!


Wat ook erg aangenaam is ,is dat ik de laatste tijd het prettige gevoel mag hebben dat het hier wel eens kan gaan slagen!
Niet dat ik veel negatieve gevoelens heb beleefd heb hier, maar als je op verschillende manieren merkt dat je beter integreert en steeds leukere/betere gesprekken hebt, dingen beter begrijpt, je lijstje “to-do”kleiner wordt, dan geeft je dat een heel  positieve boost.  Nou ja,. En dat is prettig kan ik je zeggen. 
Dus zo ga ik mijn volgende week in; optimistisch  en gretig naar de toekomst. En dat wens ik jullie ook toe!
Groet Benno







Geen opmerkingen:

Een reactie posten