donderdag 26 januari 2012

Update




Ja sorry, ik heb afgelopen weekend geen tijd gehad om jullie bij te bloggen omdat er naar mijn bescheiden mening net even wat te weinig uren in een dag zitten.
Maar nu heb ik dan even tijd om wat te typen. 
Het is Dinsdag avond en  in de cabine van m,n truck (kots kots)  zit ik achter de pc. 
Vrachtje hout is gelost in Seljord en ik ben alvast naar Larvik gereden om daar morgen het eerste afhaal adresje op te laden. 


Vorige week ben ik dus loschaffeur geweest in Oslo,en dat was weer een ervaring op zich.
,s Maandags vroeg  om 05.00 ben ik met mijn eigen auto-tje die kant op gereden en daar stond de eigenlijke loschauffeur al op mij te wachten en konden we de eerste auto lossen in Oslo.
Die zelfde chauffeur zal ik deze week vervangen omdat hij elk moment papa kan worden, maar zolang het nog niet zover is, kan hij mij mooi een beetje wegwijs maken in de grote stad.
Vidar, zo heet die beste man, is al zo,n 3 jaar op deze mannier bezig om zijn boterham te verdienen en zodoende weet hij zo,n beetje elk bedrijf waar regelmatig gelost moet worden te  vinden.  Hij vertelt mij onderweg waar bedrijf “zus” en fabriek “zo”staat en scheurt op een relaxte mannier naar de klanten. 
We hebben vandaag 3 auto,s te lossen en alles gaat redelijk naar tevredenheid als aan het eind van de ochtend de telefoon gaat en hij door zijn vrouw/vriendin gebeld wordt en verzocht wordt om nu toch maar naar huis te komen. Dat komt eigenlijk goed uit, want we zijn nu oom zo,n beetje klaar voor vandaag.
Vidar springt in zijn auto en spoed zich naar huis en (zo hoor ik later ) in het begin van de avond is hij vader geworden van een zoon. Goed hè?


Zelf rijdt ik naar de hybel die even verderop in een woonwijk ligt en daar kan ik me onderbrengen deze week. 
Daar slapen ook de chauffeurs die ,s avonds/,s nachts komen en zo heb je dus de kans dat je een paar keer op een nacht wakker wordt van een collega die zijn bedje zoekt. Zij daarentegen zullen misschien ook wel weer even wakker schrikken als ik mij me een weg naar buiten baan, m.a.w. helemaal ideaal is het niet ,maar toch wel goed te doen. 


De rest van de week ben IK dus de loschauffeur en zo breng je vis naar vliegveld Gardemoen of los je die op de schenker terminal in Oslo, vruchtensap bij de ICA, oude kranten bij een recyclebedrijf , lege kratten bij de medicijnen boer, vis in een potje bij de coop of onderdelen van zonnecollectoren een uurtje onder Oslo.  Daarnaast moeten de auto's waar vis in heeft gezeten schoon gespoten worden op de terminal van schenker.
Zo zijn de dagen aardig gevuld, zeker als je nieuw bent, maar ik heb me er aardig doorheen geslagen al zeg ik het zelf.


Vrijdag avond ben ik naar Gjøvik gereden om daar op bezoek te gaan bij een bekende die ik 2 jaar geleden ontmoet heb tijdens m,n fietsvakantie en sindsdien regelmatig contact mee heb.
Hij heet Kjell (spreek je uit als Shell) en is getrouwd met Gerdur. Het zijn hele aardige mensen en ik voel me daar erg thuis. 
Aangezien de winter ondertussen al lekker is begonnen, en ik nog niet eigenaar was van een deugdelijke set langlauf latten, zijn we Zaterdag maar eens op latten jacht gegaan.
Kjell wist wel een winkel waar een bevriende verkoper werkte en daar zijn we dan ook snel geslaagd.  Die verkoper kon ons goed helpen en nadat we een set  hadden  uitgekozen heeft hij, terwijl wij lekker een bakkie koffie konden doen, de bindingen even voor mij op de latten gemonteerd en het gedeelte wat gewaxt moet worden wat opgeruwd, zodat de smør beter hecht.
Later op de dag was het opgehouden  met erg sneeuwen en zagen we de kans om een proef “tur” te maken. 
Het duurde even voordat ik weer in de schwung was, maar daarna ging het toch zienderogen beter en zo hebben we, een relatief korte,fantastische ski-tur mogen hebben. Dit schreeuwt om meer!!!
Ik hoop dan ook de komende tijd weer wat meer op deze manier aan sport te doen, want dat is wel weer nodig hoor?! Ik merk dat mijn conditie na een half jaar echt wel naar een bedenkelijk niveau is gedaald en dat moet echt even anders.


Helaas was het weekend niet een lang model, want Zondag moest ik op tijd weer richting huis omdat er weer gewerkt moest worden aan het eind van de middag. 


Tot later! Benno


Geen opmerkingen:

Een reactie posten