zondag 26 februari 2012


Zondag 26 febr.

Zo, nu als eerste  de link van het filmpje wat ik eigenlijk vorige week wilde laten zien.

Het heeft me heel wat ergernis opgeleverd om dit filmpje te uploaden, maar na een keertje of 7-8 proberen is het dan toch gelukt.
Als het de volgende keren net zoveel problemen gaat opleveren als deze, vrees ik dat deze manier van ervaring delen niet een lang leven zal hebben. En dat zal jammer zijn in mijn optiek, omdat je op deze wijze net iets een beter totaal beeld hebt.
Ik zal kijken of het  helpt de volgende filmpjes wat korter te maken om zo de computer wat te sparen. We zullen zien.

Dan komen we op het hoofdstuk Kviteseid!

In het laatste deel van de movie zie je de omgeving waar ik vanaf april ga wonen en daar ga ik erg veel zin in hebben.
Benno gaat down-town wonen  in Kviteseid, een rustig plaatsje, ook aan het Telemark kanaal gelegen.
Reden van de verhuizing is, dat de huidige huisbazen het huis gaan verkopen en richting Larvik gaan wonen.
Was dat niet gebeurd, had ik zeker hier nog een tijdje gebleven, omdat het goed vertoeven is hier en ik onderhand een goede band met hun heb op kunnen opbouwen.
Ik ga er dan ook van uit dat het contact voorlopig wel zal blijven en dat we elkaar regelmatig zullen bezoeken.
onder is een klein kleding winkeltje.. bovenste gedeelte wordt mijn stekkie

De baas van mij vond het eigenlijk maar niks dat ik zo ver van het werk ging wonen en toen hij hoorde dat ik weer op zoek was naar een andere woning heeft hij gelijk wat in het rond gebeld en twee weken geleden kwam hij aan met het telefoonnummer van mijn toekomstige huisbaas.
Dit is wel weer een bewijs dat heel veel dingen via via gaan hier, want dit huis stond niet op het internet.
uitzicht vanuit woonkamer. hier leggen de "kanaal boten"aan
Dus we gaan daar het avontuur voortzetten en ik hoop me daar dan ook snel thuis te voelen omdat Kviteseid mijn eerste keus was toen ik op huizenjacht ging een half jaar geleden en ik daar op een één of andere manier grote verwachtingen van heb ,alleen het waarom kan ik niet uitleggen, het is een gevoel wat in mij zit.

Weersomslag

Hier is het , net zoals in Nederland, erg mild qua temperatuur en begint het hier waarachtig op lente te lijken!
d.w.z. in de lager gelegen gebieden.
Want,Zo maak je nog een foto in Bergen,



En een paar uur later sta je uren stil omdat de wegen over de berg onbegaanbaar zijn geworden en sommige ook helemaal afgesloten!!
Dat was afgelopen Vrijdag ook het geval.
Ik moest mijn laatste lading laden in Voss en dan zou ik terug naar Seljord kunnen rijden om aansluitend weekend te houden.
Normaal gesproken rij je dan over Haukelifjell en ben je om een uur of 21.00.….22.00 aan de zaak.
Dit keer echter was die weg gesloten vanwege slecht weer (lees harde wind en veel sneeuw).
Dan kijk je of er andere alternatieven zijn op de statens vegvesen-site (dan is een tablet in de auto dus erg handig) en ontdek je dat het nog wel eens een langdurige tocht kan worden.
Haukelifjell gesloten (en gaat die dag ook niet meer open)Hemsedalfjell en filefjell zijn de enige redelijke alternatieven en zoals vermeld op de site, maar ook daar grote problemen met het weer. En in eerste instantie was hemsedalfjell ook gesloten , maar later konden ze daar in colonne erover.
Een nadelig bijéénkomst is dat het hier ook voorjaarsvakantie is en daardoor erg druk op de weg met “hytte-folk”
Toen ik dan ook voor de afslag Hemsedalfjell kwam, stond daar een behoorlijke file.
Dan staat daar dan een verkeersregelaar/informant waaraan je vraagt of het mogelijk is om rechtdoor over filefjell te rijden en hoor je dat het wel mogelijk is, maar ik de file niet voorbij mag rijden, dus wachten dat er een volgende colonne over Hemsedal vertrekt en de file zo wat minder wordt.
Uiteindelijk sta je dan redelijk vooraan, (na een uurtje of twee/drie) en hoor je dat er ondertussen een vrachtwagen ergens op de route van de weg geraakt is en eerst geborgen moet worden, maar dan kan het gebeuren hoor!?
Achter een sneeuwschuiver aan, die op sommige plekken letterlijk een weg baant door de sneeuw, zodat je er langs kunt.
Soms is het zicht zo slecht door het vele stuif-sneeuw, dat je jou voorligger amper meer ziet, terwijl hij maar een metertje of 15/20 voor je rijdt!
Wel apart rijden zo, maar wel mooi zo af en toe mee te maken.
Kom je weer wat lager het dal in, is de sneeuw ook weer snel weg en kunnen de kettingen er af en kan er weer gas gegeven worden.
Dat is dan ook wel nodig, want deze route gaat over Fargenes en dat betekend; extra kilometers en auto ergens anders parkeren omdat je als het ware voorbij Seljord komt en het is een beetje raar om, als je al bijna bij het losadres van Maandag uitkomt, eerst weer 80km terug rijdt, om vervolgens weer 80 km naar het losadres te rijden.
Dus ik parkeer de auto uiteindelijk om02.45 in Kongsberg en wordt daar Zaterdag ochtend door een collega, die met een personenauto uit Oslo komt, opgepikt en ben ik om 10.00 in Seljord.
En dan is het tijd voor weekend!

Groet Benno



even pauze voor ik de lærdaltunnel inrijdt



1 opmerking:

  1. Ook een mooie omgeving Benno, aleen kan ik je nieuw huis niet vinden op Google maps
    ik ben bij het benzinestation blijven steken

    http://maps.google.nl/maps?hl=nl&tab=wl

    BeantwoordenVerwijderen