zondag 4 maart 2012

week 9


Zondag 4 maart,

Afgelopen week mocht ik weer voor los-chauffeur spelen in Oslo en heb dat toch wel weer als ‘prima’ ervaren ondanks dat het eigenlijk mijn vrije week was.
Ik heb het namelijk even anders aangepakt dan de voorgaande keer, dat kon nu ook omdat ik nu al veel relaxter aan de gang kon omdat ik de meeste adressen nu wel wist en vooral wist waar ik me moest aanmelden en waar ik de auto voor kon zetten om te lossen. Dat zijn drie belangrijke ingrediënten die het werken sterk vergemakkelijken en zodoende kom je niet zo versleten thuis,nou ja, in de “hybel”dan, want daar verblijf ik dan.
Meestal kwam ik rond een uur of  1-2 ,s middags thuis en dan ging ik eerst even warm eten en daarna was er nog tijd over om even er op uit te gaan. Zo had ik voor mij een prima combinatie tussen vrije tijd en een extra’tje
Was het deze week fantastisch lente weer in de Noorse hoofdstad , zo kon ik lekker wandelen in de omgeving.

Woensdag was ik wat eerder thuis en had ik mooi de tijd om eens naar Holmenkollen te gaan. Dat staat de ski-schans en  ligt de langlaufparcours waar vorig jaar het wereld kampioenschap skiën,biatlon, en andere zaken op de latten werden gehouden. De hoge schans zie je al van verre en persoonlijk vind ik het een mooi bouwwerk.

Holmenkollen heeft in de loop der tijd verschillende schansen gehad, en dit model is in 2010 officieel in gebruik genomen.

Bijzonder aan dit bouwwerk is natuurlijk het ontzettende grote overstekende gedeelte wat  de lucht in gaat  en waar het start-huis zich bevind.
Boven dat start-huis is nog een plateau gebouwd waarvan je een prachtig uitzicht hebt over de stad en een groot deel van het Oslofjord.
Je komt daar via het museum,wat onder schans gebouwd is, en de weg naar boven leg je af doormiddel van een lift die in de constructie verwerkt is.


Persoonlijk snap ik niet dat er mensen zijn de het lef hebben om van zo,n ding te glijden en dan vervolgens een tijd door de lucht te vliegen om vervolgens,als het goed is, heel te landen in de “kom” van het stadion.

Allemachtig wat een hoogte!! Erg leuk om de omgeving op die mannier in je op te nemen, maar er van af springen?? Mij niet gezien! 
Maar mocht je een keer in Oslo komen, is dit wel en aanrader om te bezoeken.




Lente

Het mooie weer hield deze week goed aan en zodoende ben ik er gisteren weer op uit geweest en heb ik de vradefjell, die hier in de buurt ligt beklommen. 
Nee, het is geen berg die je met touwen en stijgbeugels te lijf moet gaan, maar een laag bergje waar je via een goed bewegwijzerd pad naar boven wandelt en je daar te goed kan doen aan het uitzicht en vooral de rust op een  soort van rotsenplateau die genoeg mogelijkheden bieden om uit de wind lekker van de zon te genieten.
Toen ik daar boven aankwam had ik spijt van twee dingen, 1, dat ik niet wat eerder gekomen was en 2, ik niet wat extra’s meegenomen had zoals een thermoskan koffie en een boek.
Waarom? Die rust, dat uitzicht. Prachtig gewoon en ik kan me voorstellen dat ik in de toekomst dit soort plekjes op ga zoeken en daar dan uren ga zitten en genieten!









1 opmerking: