zondag 18 september 2011


Zondag 18 sept.

18 september al!!!! Goeie goeie genade! Dat gaat erg snel.
Tuurlijk weet ik dat de tijd doorgaat op de zelfde snelheid, maar ik begin me te realiseren dat ik nog best wel wat dingen te regelen heb die ik eigenlijk over een maand,zeg 5 à6 weken achter me wil hebben.
En dan hebben we het over best wel ‘grote’ dingen.

Nou kereltje, wat staat er zoal op het programma??

Zal ik je vertellen; …. Ik ben de afgelopen week een beetje achter huizen aan geweest en dat viel een beetje tegen.
Graag wil ik voor de winter komt een ander huis met stromend water, douche/toilet en meer licht. Kortom, een hut met wat meer luxe!
Nu heb ik de afgelopen tijd wel wat opties gezien hier in de buurt op internet, maar toen ik van de week ging bellen voor een e.v.t. afspraak, kreeg ik te horen dat alle 3 de huizen al bezet waren en/of onder optie stonden.
Deze 3 huizen staan in Kviteseid en dat is een leuk plaatsje hier vlak in de buurt en ik zie mezelf daar wel een kans maken op een goed verblijf.
Maar als het aanbod van huizen erg klein is, zie ik toch problemen met het vinden ervan.

Kijk je toch lekker verder in een andere buurt?

Ja prima, maar de eerst volgende plaats waar wat te huur is en wat binnen mijn budget licht is Bø,  ook een leuke plaats met mogelijkheden, maar weer meer gericht op studenten dus hele kleine ruimtes voor hele grote prijzen.
Kijken we nog wat verder zitten we zo,n beetje 50 km vanaf Seljord en komen we in Ulefoss. Daar heb ik gisteren een appartementje bekeken en aan de ene kant lijkt,t me wel wat, maar aan de andere kant brengen me de ligging, grootte en prijs me in twijfel.
Zelf zit ik er op dit moment aan te denken om,m maar te nemen en zo een fatsoenlijk onderkomen te hebben voor de winter en de rust te krijgen om op m,n gemakkie naar andere locatie te zoeken.
Uh!!, de raderen draaien zal ik maar zeggen!

Verder wil ik ook nog een Noorse auto geregeld hebben zodat ik op een verantwoorde mannier de winter in kan.
De kleine Toyota  houd,t hier super goed hoor1? ,maar in de winter rij ik liever in een auto die op Noorse winters is voorbereid. En dan hebben we het over o.a. goede winterbanden en accu,s.
 Als je hier een auto koopt zitten er eigenlijk standaard 2 sets banden bij.

Kan je ook onder die koektrommel van je zetten!!

Ja maar aangezien die “koektrommel” (het ding is een Toyota  Starlet en ik ben er erg blij mee!)weer naar Nederland gaat. Vind ik het zonde om daar zo,n een investering aan te gaan spenderen.
Dus struin ik het internet af en probeer zo snel mogelijk een Noorse koets te scoren.

Dat was even wat van mij een groot deel van m,n gedachten in beslag neemt.

Afgelopen  week heb ik wel een bankrekening kunnen bemachtigen en zo kan ik weer meer dingen regelen.
Dat wil zeggen ik heb een nummer. Op de bankpas en creditcard  mag ik even (hou je vast) 3!!!! f…..maanden wachten!
Nou ja .. Het belangrijkste is dat mijn baas nu eindelijk wel een rekeningnummer heeft waar,ie hééééél veel geld op kan storten. Ha ha! ( of hij dat doet??.. We zullen zien).
Ook al heb ik nog geen  officiële bankpas, wel kreeg ik gelukkig een kaartje waarop met pen geschreven staat dat ik een rekening geopend heb met het nummer erop en zo kan ik dan (met legitimatie) als het goed is geld aan de balie opnemen.
Of ik daarmee ook een internetabonnement  kan aanschaffen, durf ik te betwijfelen, maar ik ga het wel proberen.
Als het goed is kom ik van de week wel langs een winkel waar ik dat kan proberen. Duimen jullie een beetje voor me??

Afgelopen week was dus eigenlijk een vrije week voor mij, maar ik heb besloten om maar wat extra te werken en dat hoeft dus ook geen probleem op te leveren als ik dat zo hoor.
Zondag tot en met Woensdag heb ik de lijn Oslo -Haugesund gereden op een auto waar ik maar geen foto van heb gemaakt , want dat trekken jullie ogen niet!!,  Wat een oud ,lelijk, en vies ding was dat zeg!
Ben ik niet heel erg kritisch wat dat betreft, maar Benno heeft wel z,n grenzen en ik heb besloten om niet meer op dat ”ding”te rijden.(als het niet echt hoeft dan hè). Ik bedoel; ,t moet wel leuk blijven als je extra werkt!
Woensdag  avond kon ik dat ding dan overdragen aan een andere chauffeur , die er de rest van de week mee ging rijden. SUCCES KEREL!!!

Donderdag wel vrij geweest om de bankrekening te openen en langs de huis- en tandarts te gaan om mij aan te melden.
Bij de huis arts kreeg ik te horen dat dat aanmelden via de website kon en bij de tandarts kreeg ik een visitekaartje met de mededeling ,als er wat aan de hand was, ik kon bellen voor een afspraak.
Zo zie je maar weer, met het ene gaat het erg op een moderne manier terwijl het ander weer op z,n jaren 70-stijl gaat. Lachen hè?

Vrijdag kon er een dag-ritje gedaan worden met een “Bergeneholm”auto. Dat is een auto van de hout afdeling zal ik maar zeggen.
Telemark Godslinjer bestaat uit 3-takken.   De busdienst, -schenker (waar ik dus bij rij), en bergeneholm en dat is twee jaar geleden samen gegaan als één bedrijf. De Bergeneholm auto,s vervoeren als eerste hout wat op maat gezaagd is voor de bouw van hutten en daarnaast allerlei bouwbenodigdheden zoals putten ,opslagtanks,afvoergoten en vele ander bouw-zaken.
Ik kon Vrijdag als eerste een vracht betonnen goten lossen bij een spoorlijn in Gvarv. een drie kwartier rijden van seljord.
Aansluitend kon ik door naar Slemmestad, dat ligt dan weer net onder Oslo, om een vracht dakpannen te laden voor de plaatselijke bouwmarkt in Seljord.
Ik vond,t een erg leuke afwisseling van werk en wat mij betreft ga ik dit vaker doen. Stom hè?, ik vind het gewoon leuk!!

Dat was dan weer een week in Noorwegen en sta op het punt om een nieuwe week in te gaan. Ik ben erg benieuwd wat deze week weer zal brengen.
Verder zit ik te denken om de blog wat op te leuken met een foto van de week, omdat ik besef dat ik wel heel veel geniet van de omgeving, maar dat het alleen opgeslagen wordt op mijn persoonlijke harde schijf i.p.v. op die van het fototoestel en computer en eigenlijk wil ik jullie wel mee laten genieten wat ik hier zoal zie. Zodoende ben ik van plan in ieder geval 1 foto te delen met jullie.( en dan niet van het werk alleen).

Groeten maar weer!! Benno




Geen opmerkingen:

Een reactie posten