zondag 21 augustus 2011


20 aug,

‘t is Zaterdagmiddag en zal m,n blog weer eens bijwerken. Hier een overzicht van deze week.

Nu was het dan eindelijk zover. Papa mocht alleen op pad en daar was,ie ook wel aan toe.
Ik heb leuke weken met diverse nieuwe collega’s gehad en heb ook een boel geleerd, maar ik blijf toch van mening , dat als je het zelf uit moet vogelen , je het beste en snelste leert. Nou ja “beste” mag je dan nog even in twijfel brengen, maar in ieder geval wel sneller!

Neem even een voorbeeld; de mannier van rijden (niet geheel onbelangrijk in deze) is net als met iedereen denk ik; op de rijschool leer je een auto besturen , maar het rijden op zich ga je toch in de praktijk leren. Niet dan??
Ik durf hier wel te zeggen dat ik de eerste kilometers hier als een pas geslaagde chauffeur heb gereden. En dat is niet leuk, maar als je weet hoe anders rijden het hier is met dit materieel en dat je zo ongeveer 20 jaar op een aardappelauto gezeten hebt met z,n geheel eigen mannier van rijden, is dat denk niet zo heel raar.
In elk geval, ik moest er erg aan wennen.
Toch kon ik van de week tegen mezelf zeggen , dat het rijden er stukken op vooruit is gegaan en dat ik er erg van begin te genieten. En dat op een oude scania!! Ha ha  Ja, het is al een oud beestje waar ik mee weg ben geweest  nou ja, zo oud ook weer niet, maar als ik de baas goed heb begrepen komt er binnenkort wel een nieuwe voor in de plaats en wordt dit de reserve auto.

Even voor de kenners onder ons, ik wil niet lullig doen maar de “oude”580 pk’s!!!!(dit keer geen type fout) klinken wel hier hoor?!, als je tussen een paar huizen of op een berghelling omhoog brult. ( en dat dan in de late uurtjes als iedereen slaapt) hi hi.

Maar zogezegd, ik begin te wennen en dat is een goed voorteken. Tuurlijk zijn er veel vragen en onduidelijkheden, maar ik kan altijd iemand bellen om te vragen hoe het één of ander moet .
Komen we meteen op een ander probleem; nl.stel ik een vraag in het ABN(algemeen beschaaft noors), krijg ik antwoord in het plat dialect. dat kun je ongeveer vergelijken als iemand uit de randstad gaat praten met iemand uit b.v. groningen, limburg, zeeland, ….of nog erger Wijhe. (hoi wijnand). Maar na een paar keer -wat zeg je- hebben geroepen, weet ik over het algemeen wel wat het antwoord zou moeten kunnen zijn.

Vorige week Zondag ben ik naar Larvik gereden waar ik moest lossen bij de noorse melkunie . En Maandag kon ik worstjes en andere vleeswaren laden in de voorwagen en vriesgoed en nog wat stukgoed in de henger. Daarmee kon ik weer naar Bergen, aan de andere kant van’t land.
Over het algemeen kan je met deze auto zeggen; Bergen-larvik komt er voornamelijk melkproducten in en Larvik-Bergen meestal vlees en vleeswaren,stukgoed en vriesgoed.
Gaat dat dan allemaal samen?
Ja, er kan samen geladen worden omdat er een schot tussen geplaatst kan worden en zo blijft b.v. vriesgoed voldoende afgeschermd van het koelgoed of juist andersom. Duhh!!
Met de  andere auto (Volvo) laad je van alles vanaf Bergen naar larvik. en meer bloemen en stukgoed naar Bergen.
Als alles zometeen volgens systeem werkt, rij ik de ene week op de Scania en de andere op de Volvo. Zo houden we een beetje afwisseling
paar foto's onderweg

Één keer inde week blijf je een dag in larvik en is het hopen dat er wat regionaal werk is, want anders sta je een dag stil. Over het algemeen (zeggen ze) is er altijd wel wat te doen is maar van de week stond ik dus een dag stil. Daar wordt papa niet erg vrolijk van en hoop dan ook dat dit bij een éénmalige verplichte toeristendag blijft.
Ja, ik heb er wel een toeristendag van gemaakt en ben Larvik ingegaan en daar een beetje rondgewandeld.
Daar zag ik een soort van “Batavia werf”, maar daar waren ze op aloude wijze een vikingschip aan het maken. Erg leuk om te zien hoe ze diverse methoden toepassen om hout gespleten te krijgen en te”krommen” en het hele geval in elkaar te knutselen. Kortom echt vakmanschap!!
foto's van vikingschip

Donderdag mocht ik weer laden (vleeswaar voorin de auto en vriesgoed in de henger dus geen schot) en kon ik weer verder met m,n rondje. Gisteren laat ben ik in Seljord aangekomen en ben daar maar in de auto blijven slapen omdat ik vanmorgen m,n wasje weer kon draaien op de zaak en nog wat werk op de pc kon doen en aansluitend nog wat boodschappen voor het weekend kon inslaan.

Gaan we volgende week weer verder oké?
Groet Benno
.











1 opmerking:

  1. Hoi Benno,

    Ik heb via Wijnand je blog gevonden en me aangemeld als volgster.
    Zo kan Wijnand je ook volgen, die is nu druk met een google account aanmaken haha geen idee hoe lang dat gaat duren.

    Als je op mijn foto klikt dan zie je onze blog, voor het geval je je verveeld, haha.
    Ik vind het knap dat je de stap hebt genomen en ik wens je heel veel succes daar in Noorwegen!!

    Groetjes Inge
    van Wijnand...

    BeantwoordenVerwijderen