donderdag 3 mei 2012

April 2012








De verhuizing,

Het is Woensdag avond de 4e April en  iedereen hier in Noorwegen maakt zich op voor een lang Paas-weekend voor zover ze al niet ergens in hun hut zitten in de negerij, want vanaf vorige week Vrijdag zie ik heel veel auto’s  met ski-koffers op de daken voorbij scheuren.
Afgelopen Zaterdag was het zelfs “zwarte Zaterdag”!!!!! ja echt!! Op de radio waarschuwden ze er voor dat er deze dagen vele mensen op de weg zitten die dat de rest van het jaar nietzo frequent doen  en dat in combinatie met “vakantie stress”en met heel veel (voor Noorse begrippen dan hè) verkeer op de weg, maakt het een gevaarlijke bedoeling. Het schijnt dat  er vele ongelukken gebeuren deze tijd.

Hier ligt alles plat wat werk betreft vanaf Woensdag avond en dat was voor mij een reden om mijn verhuizing een week te vervroegen.
Ik kan een vrachtwagen van de zaak meekrijgen en die parkeer ik zodanig voor het huis, dat ik via het raam de meeste spullen zo de auto in kan lopen.
Dat scheelt me een hoop omlopen omdat ik de auto niet op de weg kan parkeren i.v.m. het direct blokkeren daarvan en daarom aan precies de andere kant van het huis moet staan, als je de deur als uitgangspunt hebt.

Donderdag begin ik met laden en het duurt niet lang of Margrete en Eric komen me helpen.
Zo gaat alles lekker vlot en met de middag rij ik voorzichtig naar Kviteseid.
Daar zal ik verre weg het meeste alleen moeten doen, maar aangezien ik nog een heel weekend voor mij heb gaat me dat wel lukken denk ik.
Nadeel hier is dat alles een trap op moet en dat vergt veel energie en tijd, (ene heb ik niet en het andere genoeg).
Het eerste wat ik hier in elkaar zet is m,n bed en ‘s avonds duik ik daar dan ook redelijk verrot in.  Morgen weer een dag.

Vrijdag haal ik de laatste spullen naar boven die ik in m,n eentje kan doen en ga hier en daar wat dingen in elkaar zetten zoals een bed en kasten zodat het inrichten kan beginnen. 

Zaterdag komt Johan, de zoon van de baas, mij helpen om wat zware inboedel de trap op te zeulen en aansluitend ben ik naar de hut gereden waar ik ook nog wat had staan en aangezien ik hier gebruik mag maken van de ruimte in de oude bakkerij, kan ik het ,wat de hut betreft, afsluiten en heb ik sinds lange tijd alle spullen weer bij elkaar.
Eer ik die hier weer uitgeladen heb en de vrachtauto weer in Seljord geparkeerd heb, is het aan de eind van de middag en ben ik gesloopt!!
De Zondag en Paas-Maandag heb ik niet meer gedaan dan strikt noodzakelijk en heb veel geslapen. Ja …pappie wordt ook ouder!!


Visite!!!

Henk Bakker (vriend) komt mij opzoeken en eigenlijk was het de bedoeling dat hij mij zou helpen met verhuizen, maarja… de spullen staan al op hun plek, dus wat dat betreft komt,ie mooi te laat! 
Nu kunnen we dan de week op een wat toeristische manier invullen. 
lunchen met mooi uitzicht
Henk in actie
We konden mooi wat rondtoeren met mijn eigen auto en Donderdag en Vrijdag deden we dat met de vrachtwagen omdat er ook een mogelijkheid was om wat extra te werken. zo heb je twee vliegen in één klap.
ik hoefde niet naar de andere kant van het land, maar bleef aardig in de buurt. (Fyresdal, Oslo,Kongsfinger).
Zaterdag nog een beetje in de personen auto rondkijken en in de middag nog een mooie wandeling maken aan de overkant van het meer en voor je het weet is de week alweer om. nou ja.. we wilden eigenlijk de plaatselijke kroeg nog even gaan vereren met een bezoekje, maar die in deze tijd nog best wel regelmatig dicht.
Kviteseid down-town
dus hebben we de week maar afgesloten bij de kachel en konden we op een christelijke tijd gaan slapen. 

warmtebron


Geen opmerkingen:

Een reactie posten