zaterdag 17 december 2011

sneeuwpret






Hier ben ik weer!!
 Ja, ik heb ff een week laten vallen, omdat ik geen inspiratie/foto,s (lees geen trek) had om wat op “blog”te zetten, en nu heb ik weer wat te melden, dus daar gaan we.
Niet dat er nu wat schokkends komt hoor?!, maar ik heb er wel een memorabele week op zitten.
Zoals je misschien wel weet, is het aardig winter hier en dat heeft gevolgen op de weg ,ja..ook hier moeten ze aan de winter wennen.
Deze week stond dan ook vooral in het teken van ....




En die heb ik diverse keren moeten leggen ( en was daar niet altijd op tijd mee) en wordt daar al behoorlijk behendig in.
Zoals je ziet zijn de kettingen hier voorzien van extra nopjes en als je daar mee rijdt, geeft dat een  prettig gevoel van een toch wel een bepaalde veiligheid. 
Maar ,wanneer leg je ze en hoelang houd je ze erop? Dat is nog een stukje inzicht wat ik nog moet aanscherpen.


 Beginnen we Zondag; lekker aan het rijden richting Bergen en de eerste 2/3 uren gingen prima.
Met een aangepaste snelheid over de met sneeuw bedekte weg koetsen (zonder kettingen) en de bergjes op en af ging prima! Tot dat ik bijna aan de top van een best wel serieuze klim voorbij Røldal ben.( Roel moet dit bekent voorkomen)  
Daar rijdt een bergingsauto die een gestrande vrachtauto naar boven aan het slepen is, en dat gaat niet erg hard.
Zij zijn zowat bij de tunnel (dus sneeuwvrij) , en ik kan  er niet om heen omdat dat te gevaarlijk is voor eventuele tegenliggers die je niet aan ziet komen omdat de overgang weg naar tunnel in een bocht ligt.
Dus ,- je ziet de tunnel, -weet dat als je daar bent je ongestoord verder kan rijden, - je er een kilometer of 3
stevige klim ( 8/9%) zonder doorspinnen hebt opzitten,-het sneeuwt als een bezetene, en denkt; nu even twee versnellingen lager en mooi achter de sleepwagen de tunnel in.
NEE!!!! Potver..gloeiende gloeiende pokke automaat!!!! Reageer ff wat vlotter en ga gelijk de gewenste versnelling in kreng!! M.a.w. Benno staat 50mtr voor de tunnel z,n kettingen te leggen omdat hij gewoon niet meer van z,n plek komt. En bedankt! 
Verder ging het weer prima en na de afdaling van die berg konden ze er weer af en kon ik in de stromende regen naar Bergen. Ja, zo kan het gaan. Het ene moment in winterwonderland en een kwartier later is het weer groen om je heen! Heel apart.


Donderdag avond;
Lekker op tijd en alles loopt soepel tot ik weer bij Røldal kom (nu richting Seljord)en ik moet wachten omdat er op de berg eerst sneeuw geruimd dient te worden en daarom zetten ze de boel gewoon ff een tijdje stil.
Hoort erbij en niemand kijkt er van op en na een klein uurtje kunnen we verder.
Ondertussen heeft de vorst ook niet stil gezeten en heeft de half gesmolten / aangereden sneeuw tot een redelijke ijsmassa gevormd en daar komen diverse auto,s achter omdat ze het niet meer redden zonder kettingen omhoog.
Weer in de klim stil en daar begint het geklooi van die avond.
Ik denk; even één ketting voor de zekerheid en gaan maar. Nee hoor, we staan in een tunnel weer stil en daar is het wegdek veranderd in een ijsplaat. Nou, sper er maar in en verder. Dat ging niet zonder wat doorspinnen en daar zijn een paar schakels van de ketting gebroken, maar ik had wel gang dus ik denk; eerst naar boven en daar maar zien of er een nieuwe ketting gelegd moet worden.
Ging ook niet want halverwege de helling moest ik weer even wachten op een andere stilstaande auto en was het zo glad dat het niet meer ging.(in ieder geval niet met één ketting).
Zo was ik de storende factor op de berg en al snel kwamen er wat Noren aan om me te helpen met het leggen van de tweede ketting . Dat ging niet helemaal zonder mopperen (Ik had natuurlijk allang de tweede moeten leggen ) en kon weer verder.
Om goed druk te hebben op je trek-as kan je de sleepas onder alle omstandigheden omhoog doen en dat had ik nu ook, maar de luchtbalg had last van levensmoeheid en een kilometer later klapte het met een enorme knal te barsten!! laadbak nu op de banden en alle lucht kwijt  
Daar sta je dan, nog steeds de eerste in de rij en (gelukkig wel aan de kant) op een ijzige helling en ook nu sneeuwt het weer als een dolle en dan ben je niet blij!!
Lang verhaal wat korter; hulp vanuit Seljord en ondertussen de nodige spannende momenten gehad van half naar beneden glijdende vrachtauto,s en uiteindelijk om 03.30 weer verder.(stond om +/-18.00 stil bij Røldal )


 Deze twee gevallen en nog een paar andere betreft sneeuw hebben deze week tot een bijzondere gemaakt, maar gelukkig heb ik ook wel weer genoten van de sneeuw hoor!?
Ik zal er in de toekomst wat foto’s van maken , maar de auto ziet er na een sneeuwrit stoer uit door de hoeveelheid sneeuw die zich dan aan de auto hecht. Dat vindt ik dan wel weer gaaf!

Hemsedal

En dan zijn er natuurlijk de mooie winterse plaatjes waar je maximaal op getrakteerd wordt. Erg mooi!!
Ik ga de komende week nog één toertje naar Bergen maken en dan ga ik Vrijdag voor twee weken naar Nederland, dus ik geef hierbij alvast géén garantie dat er volgende week weer een nieuwe blog staat, maar als er tijd (en inspiratie hi hi) is zal ik het niet laten jullie wat te updaten.


Alvast prettige kerstdagen. Benno




Bergen 
één van de vele mooie smalle straatjes/paatjes

2 opmerkingen:

  1. hey benno

    via deze weg willen wij jou een heel goed 2012 wensen
    we hebben geen adres van jou dus als je er een keer aan denkt en tijd voor hebt kan je die dan doormailen naar pieter ?

    groetjes fam.veeman

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Godt Nyttår, Vi ønsker deg trygg og kilometer

    BeantwoordenVerwijderen